Acest website foloseşte cookie–uri. Prin continuarea navigarii, eşti de acord cu modul de utilizare a acestor informaţii./ This website uses cookies. By continuing to browse the website, you are agreeing to our use of cookies.

Top 10 „pastile deștepte”

410 Vizualizări 0 Comment
pastile destepte

Așa numitele „pastile deștepte” au câștigat popularitate în societatea extrem de competitivă de astăzi și sunt cel mai adesea folosite pentru a stimula memoria, concentrarea, creativitatea, inteligența și motivația.

O parte dinstre aceastea intră în compoziția unor suplimente alimentare, însă o parte sunt încadrate ca substanțe active medicamentoase destinate tratării unor afecțiuni grave, având riscuri mari și fiind eliberate doar pe bază de prescripție medicală.

Aceste substanțe se mai numesc și nootrope și sunt substanțe naturale sau sintetice care sunt adesea administrate sub formă de suplimente alimentare sau abuzate (cele încadrate ca medicament) în ideea îmbunătățirii performanțelor intelectuale în cazul persoanelor sănătoase.

Care sunt substanțele nootrope cele mai „populare” și cum acționează acestea?

Lecții Chimie Alice Piperea

 🙂 1. Cafeina
Cafeina este cea mai consumată substanță psihoactivă din lume. Se găsește în mod natural în cafea, cacao, ceai, alune și guarana și se adaugă la multe sucuri, băuturi energizante și medicamente. De asemenea, poate fi admnistrată ca supliment, în combinație cu alte substanțe.

Cafeina actioneaza prin blocarea receptorilor de adenozina în creier, facându-te astfel să te simți mai puțin obosit.

Un aport scăzut până la moderat de cafeină (ceea ce echivalează cu 40-300 mg) mărește vigilența și atenția și scade timpul de reacție. Aceste doze sunt deosebit de eficiente pentru persoanele obosite.

Cafeina este așadar o substanță naturală care mărește vigilența, îmbunătățește atenția și reduce timpul de reacție.

 🙂 2. L-Teanina
L-teanina este un aminoacid natural care se găsește în ceai, dar poate fi, de asemenea, administrat ca supliment. Câteva studii au arătat că administrarea a 200 mg de L-teanină are un efect calmant, fără a provoca somnolență.

Studiile au arătat că o doză de doar 50 mg de L-teanină (cantitatea găsită în aproximativ două cești de ceai preparat) este capabilă să intensifice undele alfa din creier, care sunt legate de creativitate.

L-teanina este și mai eficientă când este administrată împreună cu cafeina. Din acest motiv, aceste două substanțe sunt adesea folosite împreună în suplimentele alimentare pentru îmbunătățirea performanțelor intelectuale. Mai mult decât atât, ambele se găsesc în mod natural în ceai.

Așadar L-teanina este un aminoacid care se găsește în ceai, care ar putea avea efecte calmante și poate fi legat de creșterea creativității. Eficacitatea sa este și mai mare atunci când este combinată cu cafeina.

 🙂 3. Nicotina
Nicotina este o substanță naturală găsită în mai multe plante, în special în tutun. Este unul dintre compușii care fac ca țigările să aibă potențial dependogen.

Aceasta poate fi, de asemenea, administrată sub formă de gumă sau sau plasture.

Studiile arată că nicotina poate avea efecte nootrope, cum ar fi îmbunătățirea vigilenței și a atenției, mai ales la persoanele cu o atenție nativă scăzută.

Cu toate acestea, această substanță creează dependență, are risc carcinogen, deci este necesară precauție atunci când aceasta este consumată.

Așadar nicotina este o substanță naturală care stimulează vigilența, atenția și funcțiile motorii. Cu toate acestea, creează dependență, este carcinogenă și toxică în doze mari.

medacademy

 🙂 4. Creatina
Creatina este un aminoacid pe care organismul îl folosește în sinteza proteinelor.

Este un supliment popular în rândul celor care practică culturism, deoarece este adjuvant în creșterea masei musculare, fiind, deasemenea, benefic pentru creier.

După consumare, creatina intră în creier unde se leagă de fosfat, creând o moleculă pe care creierul o utilizează pentru a-și alimenta rapid celulele cu energie. Această disponibilitate sporită a energiei pentru celulele creierului este legată de îmbunătățirea capacităților de memorie și de raționament pe termen scurt, în special în cazul vegetarienilor și persoanelor puternic stresate.

Studiile arată că este sigur să iei până la 5 grame de creatină pe zi fără efecte negative. Dozele mai mari sunt de asemenea eficiente, însă cercetările privind siguranța pe termen lung a acestor doze nu sunt disponibile.

Așadar creatina este un aminoacid care poate îmbunătăți memoria și raționamentul pe termen scurt. Este eficientă în mai mare măsură la vegetarieni și la persoanele stresate. Dozele de 5 grame pe zi s-au dovedit a fi sigure pe termen lung.

PDE5

 🙂 5. Panax Ginseng
Panax ginseng este o plantă utilizat de foarte mult timp pentru stimularea funcției creierului. Intră în compoziția unor suplimente alimentare.

Studiile au arătat că o doză unică de 200-400 mg de Panax ginseng, poate reduce oboseala cerebrală și îmbunătățește semnificativ performanța în sarcini dificile, cum ar fi calculele matematice mentale.

Cu toate acestea, este neclar modul în care Panax ginseng stimulează funcția creierului. Acțiunea stimulantă ar putea fi datorată efectelor sale puternice antiinflamatoare, care protejează creierul de stresul oxidativ și îi îmbunătățește funcțiile.

Unele studii pe termen lung au constatat că organismul se poate adapta la ginseng, ceea ce face să îi scadă eficacitatea după câteva luni de utilizare. Așadar sunt necesare mai multe cercetări privind efectele nootrope pe termen lung ale principiilor active din Panax ginseng.

Administrarea ocazionaă de Panax ginseng ar putea contribui la îmbunătățirea funcției mentale, dar sunt necesare mai multe cercetări privind eficacitatea pe termen lung.

 🙂 6. Ginkgo Biloba
Extractele din frunzele arborelui Ginkgo biloba pot avea efecte pozitive asupra creierului.

Suplimentele alimentare din ginkgo biloba s-au dovedit a îmbunătăți memoria și funcțiile mentale în cazul adulților sănătoși în vârstă, dacă sunt administrate zilnic timp de șase săptămâni.

Utilizarea Ginkgo biloba înaintea unei sarcini extrem de stresante reduce de asemenea tensiunea arterială crescută asociată stresului și scade nivelul de cortizol, un tip de hormon al stresului.

S-a emis ipoteza că unele dintre aceste beneficii se pot datora creșterii fluxului sanguin în creier după suplimentarea cu Ginkgo biloba.

Deși aceste rezultate sunt promițătoare, nu toate studiile au arătat efecte benefice. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine beneficiile potențiale ale principiilor active din  Ginkgo biloba asupra creierului.

Așadar unele studii sugerează că Ginkgo biloba poate îmbunătăți memoria și procesarea mentală și poate fi benefic în situații stresante. Cu toate acestea, este nevoie de mai multă cercetare.

Despre Ginkgo biloba am scris mai multe AICI.

 🙂 7. Piracetamul
Piracetamul este o altă moleculă sintetică cu efecte nootrope. Acesta este un medicament. S-a demonstrat că ameliorarea memoriei la persoanele cu declin mental legat de vârstă, nu pare să aibă un beneficiu prea mare la adulții sănătoși.

În anii 1970, câteva studii mici, necorespunzator concepute au sugerat că piracetamul poate îmbunătăți memoria la adulții sănătoși, dar aceste constatări nu s-au confirmat ulterior prin alte studii.

Deși piracetamul este disponibil pe scară largă și este promovat ca „medicament inteligent”, lipsesc însă cercetări corespunzătoare care să confirme efectele acestuia.

 🙂 8. Modafinilul

Modafinilul este un medicament care se folosește adesea pentru a trata narcolepsia, o afecțiune care provoacă somnolență incontrolabilă. Se eliberează doar pe bază de prescripție medicală.

Efectele sale stimulante sunt similare cu cele ale amfetaminelor sau cocainei. Totuși, studiile pe animale sugerează că are un risc mai scăzut de dependență față de acestea.

Mai multe studii au arătat că modafinilul reduce semnificativ stările de oboseală și îmbunătățește memoria în cazul adulților privați de somn.

De asemenea, îmbunătățește capacitatea de gestionare în mod corespunzător a timpului și a resurselor pentru atingerea obiectivelor.

Așa cum am precizat și la început, modafinilul este disponibil numai pe bază de rețetă în majoritatea țărilor. Chiar și atunci când este prescris, este important să utilizezi acest medicament în mod responsabil pentru a evita efectele secundare negative.

Deși este acceptat în general că modafinilul nu are potențial dependogen, au fost raportate cazuri de dependență și de sindrom de abstinență apărut la doze mari.

Așadar modafinilul este un medicament care poate reduce somnolența și îmbunătățește funcționarea creierului în cazul adulților sănătoși, în special în cazul celor care sunt privați de somn. Cu toate acestea, acesta trebuie administrat numai așa cum este prescris.

 🙂 9.Amfetamina

Amfetamina este un medicament cu acțiune intens stimulantă. Este supusă controlului strict și eliberată doar pe bază de rețetă specială, securizată, de culoare galbenă.

Este cel mai frecvent prescrisă pentru a trata tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) și narcolepsia, dar este din ce în ce mai abuzată în cazul adulților sănătoși pentru îmbunătățirea atenției și concentrării. Amfetamina acționează prin creșterea disponibilității dopaminei și noradrenalinei într-o zonă a creierului care controlează memoria, atenția și comportamentul. Amfetamina te face să te simți mai treaz, mai atent și mai optimist. De asemenea aceasta reduce semnificativ pofta de mâncare.

O analiză a 48 de studii a constatat că amfetamina a îmbunătățit semnificativ capacitatea subiecților de a-și controla comportamentul și a ameliorat memoria pe termen scurt. În funcție de doza și tipul de formă farmaceutică prescrisă, efectele acesteia durează până la 12 ore.

Este important să reții că aceste medicamente nu sunt lipsite efecte secundare.

În SUA, amfetamina este abuzată pe scară largă în campusurile colegiilor, unele studii indicând faptul că până la 43% dintre studenți folosesc medicamente stimulante fără prescripție medicală.

Efectele secundare ale abuzului de amfetamină includ anxietatea, scăderea libidoului și transpirația. Consumul recreațional de amfetamină poate provoca și efecte secundare mai grave, cum ar fi atacul de cord, mai ales atunci când este asociată cu alcoolul.

Dovada că amfetamina îmbunătățește performanța mentală este clară, dar datorită riscurilor sale mari pentru sănătate, aceasta trebuie administrată doar conform indicațiilor medicale.

Despre amfetamine am scris mai multe aici (Cum te omoară amfetaminele?).

 🙂 10.Metilfenidatul
Metilfenidatul este un alt medicament eliberat doar pe bază de prescripție medicală, în același regim cu amfetamina, indicat pentru a gestiona simptomele ADHD și narcolepsie.

Ca și amfetamina, este un stimulant puternic și crește concentrațiile de dopamină și noradrenalină în creier.

Studiile au demonstrat că în cazul adulților sănătoși, metilfenidatul îmbunătățește memoria pe termen scurt, viteza de procesare a informațiilor și atenția. Este de obicei bine tolerat, dar poate avea efectul opus și poate afecta gândirea dacă se administrează în doză mare.

La fel ca și amfetamina, metilfenidatul este abuzat pe scară largă, în special de către persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani.

Cele mai frecvente efecte secundare ale metilfenidatului includ insomnia, durerile de stomac, cefaleea și scăderea poftei de mâncare. De asemenea, poate provoca halucinații, psihoze, convulsii, aritmii cardiace și hipertensiune arterială, în special atunci când este administrat în doze mari.

CONCLUZII

„Pastilele deștepte” conțin substanțe naturale sau sintetice, care se administrează sub formă de suplimente alientare sau care se eliberează pe bază de rețetă și care sporesc funcția mentală.

Amfetamina și metilfenidatul au cele mai puternice și cele mai semnificative efecte asupra memoriei și atenției.

Substanțele sintetice nootrope precum piracetamul, sunt disponibile pe scară largă, însă lipsesc cercetările privind eficacitatea lor la adulții sănătoși.

Multe nootrope naturale sunt folosite în medicina alternativă, dar efectele lor sunt de obicei mai subtile și mai lente. Ele sunt uneori administrate în combinație cu alte substanțe pentru sporirea eficacității lor.

Utilizarea „pastilelor deștepte” este în creștere la ora actuală, însă sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine beneficiile acestora.

Te-ar putea interesa si Top 3 alimente – hrană pentru creierul tău, (Cum te omoară amfetaminele?), Droguri notorii-Secretele heroinei și Droguri notorii – cocaina.

Dacă vrei să rămâi la curent cu postările mele despre sănătate, frumusețe și farmacie abonează-te gratuit la site-ul meu și dă like paginii mele de Facebook: AICI.

Află mai multe despre mine AICI, AICI, AICI și AICI.

Te interesează domeniul Farma? Atunci alătură-te grupului de discuții  „Farmacisti, asistenti, studenti si viitori studenti la FARMACIE”, AICI.

Vrei să afli mai multe despre substanțele toxice și mecanismul lor de acțiune? Îți recomand cu drag cărțile mele de Toxicologie pe care le poți achiziționa direct de la mine sau de la Librăria Hamangiu  (de AICI)!

Te interesează CHIMIA? Atunci îți recomand cu drag cărțile mele de Analiză chimică (vezi AICI) pe care le poți achiziționa direct de la mine sau de la Librăria Hamangiu  (de AICI)!

Asociatia Succes

 Te invit să devii student la Facultate de Farmacie a Universității Titu Maiorescu să înveți despre științele vieții de la cadrele noastre didactice specialiste în farmacie!

Referințe științifice

Frary CD, Johnson RK, Wang MQ. Food sources and intakes of caffeine in the diets of persons in the United States. J Am Diet Assoc. 2005 Jan;105(1):110-3. Erratum in: J Am Diet Assoc. 2008 Apr;108(4):727. PubMed PMID: 15635355.

Mancini E, Beglinger C, Drewe J, Zanchi D, Lang UE, Borgwardt S. Green tea effects on cognition, mood and human brain function: A systematic review. Phytomedicine. 2017 Oct 15;34:26-37.

Avgerinos KI, Spyrou N, Bougioukas KI, Kapogiannis D. Effects of creatine supplementation on cognitive function of healthy individuals: A systematic review of randomized controlled trials. Exp Gerontol. 2018 Jul 15;108:166-173.

Ong WY, Farooqui T, Koh HL, Farooqui AA, Ling EA. Protective effects of ginseng on neurological disorders. Front Aging Neurosci. 2015 Jul 16;7:129.

Mix JA, Crews WD Jr. An examination of the efficacy of Ginkgo biloba extract EGb761 on the neuropsychologic functioning of cognitively intact older adults. J Altern Complement Med. 2000 Jun;6(3):219-29.

Griesar WS, Zajdel DP, Oken BS. Nicotine effects on alertness and spatial attention in non-smokers. Nicotine Tob Res. 2002 May;4(2):185-94.

Waegemans T, Wilsher CR, Danniau A, Ferris SH, Kurz A, Winblad B. Clinical efficacy of piracetam in cognitive impairment: a meta-analysis. Dement Geriatr Cogn Disord. 2002;13(4):217-24.

Battleday RM, Brem AK. Modafinil for cognitive neuroenhancement in healthy non-sleep-deprived subjects: A systematic review. Eur Neuropsychopharmacol. 2015 Nov;25(11):1865-81.

Smith ME, Farah MJ. Are prescription stimulants „smart pills”? The epidemiology and cognitive neuroscience of prescription stimulant use by normal healthy individuals. Psychol Bull. 2011 Sep;137(5):717-41.

Rasmussen N. Amphetamine-Type Stimulants: The Early History of Their Medical and Non-Medical Uses. Int Rev Neurobiol. 2015;120:9-25.

Linssen AM, Sambeth A, Vuurman EF, Riedel WJ. Cognitive effects of methylphenidate in healthy volunteers: a review of single dose studies. Int J Neuropsychopharmacol. 2014 Jun;17(6):961-77


      
0 Comentarii

Lasă un comentariu